29 listopada, 2024

Kto powinien zapewnić odzież ochronną pracownikom?

Kto powinien zapewnić odzież ochronną pracownikom?

Praca dla każdej osoby jest niesamowicie ważna. Chodzi się do pracy po to, aby zarobić pieniądze. Jednak jednocześnie pracownicy powinni mieć zapewnione odpowiednie warunki do pracy. Czasami rzeczywiście warunki nie są zbyt komfortowe. Po stronie pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpieczeństwo. W jaki sposób może tego dokonać?

Przede wszystkim dostosowana odzież

W pracy bardzo ważna jest odzież ochronna. Jak wskazuje sama nazwa, odzież ochronna powinna chronić pracowników przed różnymi czynnikami zewnętrznymi. W sklepach, które oferują odzież ochronną, można znaleźć uniwersalne ochronne ubrania, ale także odzież dostosowaną pod konkretny zawód. Można bez problemu znaleźć odzież ochronną dla pielęgniarek, lekarzy, budowlańców, ogólnych robotników, ogrodników i masy innych zawodów.

Co składa się na odzież ochronną? Odzież ochronna kojarzy się głównie z poszczególnymi elementami jak spodnie, bluza, kurtka, czy też kamizelka. Jednak bardzo często zapomina się o innych ochronnych elementach. Mowa przede wszystkim o butach. Buty ochronne przede wszystkim powinny mieć stosowne zabezpieczenia, na przykład przed upadkiem czegoś na stopę. Jest to najczęściej metalowy przód buta, specjalnie wzmacniany. Poza taką ochroną bardzo ważne jest dopasowanie obuwia. Buty muszą być wygodne. Gdy pracuje się w niewygodnych butach, to niestety nie będzie się pracowało produktywnie. Praca będzie wręcz istnym koszmarem. Nie można do tego dopuścić.

Kolejny element to także rękawiczki ochronne, kaski i innego rodzaju podobne elementy. W każdym zawodzie, w każdej branży jest wymagana inna ochrona. Należy mieć to na uwadze.

Czy pracownik sam musi sobie kupić odzież ochronną?

Bardzo często pojawia się pytanie dotyczące tego, kto powinien kupić odzież ochronną pracownikowi. Jak to wygląda? Wielu pracodawców próbuje się wymigać ze swojego obowiązku, ale to właśnie oni są zobowiązani do zakupu stosownej odzież. Co więcej, pracownik nie może rozpocząć pracy na danym szkodliwym stanowisku, gdy nie ma zapewnionego odpowiedniego ubrania ochronnego. Wszystkie elementy są uwzględniane w umowie oraz przekazywane dodatkowo przez osobę zajmującą się Bezpieczeństwem i Higieną Pracy.

Niestety w wielu firmach pracodawcy próbują ten obowiązek przerzucić na swojego pracownika. Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. O czym jeszcze należy pamiętać? Należy pamiętać o tym, że odzież ochronna powinna mieć wszelkie certyfikaty. Największy jednak problem jest w tym, że pracodawcy nie zamawiają odzieży według konkretnych rozmiarów, tylko „na oko”. Co w rezultacie się otrzymuje? Odzież niedopasowaną. Każdy ma inny rozmiar. W efekcie dla jednego jest ona zbyt mała, a dla drugiego za duża. Takie niedopasowanie także może doprowadzić do tragedii. Pracownik, wykonując swoje obowiązki, powinien czuć się bezpiecznie. Gdy poczucia bezpieczeństwa nie ma to, po pierwsze może być krok od tragedii, a po drugie jego praca nie będzie wykonywana należycie. Żaden pracodawca nie może sobie na to pozwolić.